i
back to enter site - povratak na ulaznu stranu
visit my virtual galleries
Tomislav Turkalj: my painting - oil on canvas
Tomislav Turkalj: my painting - pencil
Tomislav Turkalj: my painting - water color on ceramic
Tomislav Turkalj: my painting - water color
Tomislav Turkalj: my photo gallery

Tomislav Turkalj: Contact me


 

   
   LJEPOTA UTKANA U VRIJEME...
   „Ne možeš postati ako nisi i prestati ako jesi“ grčka je poslovica.
   Poznajemo razičite mogućnosti da se spozna radost. Jedna od njih je i stvaralaštvo, ljepota utkana u vrijeme, zaustavljen trenutak, slika spokoja i harmonije. Tragajući u najranijoj mladosti za ljepotom, za svojom radošću, za načinom da je pokaže i predstavi drugima, Tomislav Turkalj je stigao do slike. Ili je slika sustigla njega. Mnogostruko nadaren, umio je bolje od drugih da piše, slika, fotografiše...Bolje od generacije u kojoj je stasao. To mu je podarilo mnoge radosti i mnoge boli. Biti u bilo čemu različit, biti bolji, to se teško prašta.
   I, evo, danas kada je slikar i novinar u svojoj zlatnoj jeseni, očito je da je vrijedilo platiti tako visoku cijenu: opredijeliti se za put kojim se teže ide.
   Strpljivo učeći od mnogih, a ipak autodidakta, imao je prije svih učitelja jednog neprikosnovenog - prirodu. S obzirom da je odrastao u Bihaću, mjestu koje je predjelima darovalo raskoš oblika i boja, da je Una nesebično tkala pejzaže začudne ljepote, imao je sjajnu inspiraciju. Dovoljno je bilo da gleda i vidi.
   Tako su nastala brojna platna, na kojima se prelijevaju boje, prizori, pejzaži koje je slikar pohodio, slikajući na onaj iskonski način, čineći da postanu i drugima dostupni i lijepi. Slike su svjedočanstvo o umjetniku koji ima potrebu da do kraja iskreno i predano predstavi svoje impresije i svoj doživljaj. Jezik simbola i asocijacija kod Turkalja nije satkan od zagonetki, već od želje da ljepota traje, da se putuje slikom kao rijekom i vremenom.
   U ovaj čarobni svijet umjetnosti upustio se svjesno, jer su platno i boja njegova sudbina. Cijelog svog života on je zaljubljen u život, u ono što vidi i ono što hoće.
   Svoje okruženje oplemenjuje vještinom svojih ruku i strpljivošću i nježnošću, nepogrešivim smislom da dokuči ljepšu stranu stvarnosti. Ispod njegovih prstiju strpljivo mjesecima niču najljepše biljke, neguje ih dobrotom svog bića, isto kao što neguje prijateljstva i dobre vibracije. Od prvih pokušaja, do nedavno naslikanih ulja njegov likovni rukopis je jasan i definisan, potez siguran, planovi i proporcije ispoštiovani. Svedočeći o stvarnim pejzažima, gradskim predjelima i ljudima opredijelio se za realizam, koga obasjava jedna lijepa nota sjete i romantike.
   Naslikani pejzaži nisu razglednica, već emocija. Sve je to dokaz radosti i muke stvaranja. Možda baš zbog toga što toliko mnogo nose u sebi ova slikarska platna kao da ne podnose ramove, uokviravanja, već teže da se njihov sadržaj preliva u prostor, u predjele kojima pripadaju. Svaka je slika priča za sebe, a svaka priča ima univerzalni jezik. S pravom se može reći da su likovna dela ovog umjetnika za opštu upotrebu, svakome namijenjena. Pod jednim uslovom, da taj ko gleda zna za radost, može da je prepozna i primi. To je ona ljepša, bolja strana življenja. Možda je baš to ona tajna sakrivena u slikama Tomislava Turkalja, zaustavljeni trenuci koji svima bude sjećanja na neko nostalgijom pokriveno vrijeme, kada je ljepota imala ime slike.
   
                Emina Ćirić, istoričar umjetnosti
   **********************************************************************************************

    SLIKARSTVO SJEĆANJA I SADAŠNJOSTI IZMEĐU OLOVKE I KAMENA
   
    Poeziju vlastitog djetinjstva i zračenja našeg duhovnog naslijeđa Tomislav Turkalj nastojao je da likovnim sredstvima i izražajnim moćima svoje umjetnosti učini vidljivim i postojanim.
   Veliki utjecaj na izgradnju njegovog slikarskog profila imali su stripovi Andrije Maurovića i Žarka Bekera, a posebno čistoća crteža Julesa Radilovića, što je u njemu razvijalo sposobnost uočavanja detalja, a kasnije, očaran djelima starih majstora renesanse Leonarda Da Vinčija, Rafaela, Mikelanđela, Direra i drugih, usvajao je njihov način građenja slike, valera, modulacije i crteža.
   Iako autodidakta,Tomoslav Turkalj uspijeva sa puno vježbe i izučavanja anatomije i strukture materijala, danas na svojim slikama, u slikarskoj tehnici ulje na platnu, svoj kolorit i valere graditi na čvrstom crtežu sa jasno razgraničenim oblicima i površinama, nekad u cijelosti zanemarujući pozadinu da bi snažno istaknuo prvi plan, a u pejzažima ponire u dubinu materije, što se jasno vidi u prikazivanju motiva rijeke Une.
   Poput kakvih renesansnih kartona nastalih u nekoj plemenitoj likovnoj arheologiji u Turkaljevoj umjetnosti se susrećemo i sa animalističkim motivima u kojoj je prisutan čovjek sa medvjedom ili na slici ”Sat anatomije”, na kojoj daje prikaz naglašene anatomije bosanskog konja. Slike sjećanja vidimo u djevojčici na ljuljačci, a sa posebnim emocijalnim zanosom oslikava ambijent čarobnih ljepota rijeke Une uz koju je rastao.
   Za svoje motive Turkalj uzima lijepu stranu života i održavanje tradicije, da se ne zaboravi, sa puno šeretskih omijeha lica djevojaka i mladića iz kojih izbija čistoća, mladost i ljepota. Tako slikom “Ašik” budi sjećanje na naše sokake, na vrijeme kad je u njima bilo više lijepog života, romantike i ljubavi.
   Turkalj je i slikar djetinjstva, naše tradicije, u kojoj se osjeti miris Bosne, miris kestena, suvih kukuruza iz naših kurzana, što se snažno osjeti u slici pečenja rakije (”Destilerija”) koju Turkalj prikazuje kao tradicionalni ritual bosanskog čovjeka.
   Njegove slike su, ustvari, slike sjećanja, slike viđenog, slike iz prošlosti i sadašnjosti, sve ono što je sa puno emocija apsorbirao u ambijentima koji ga okružuju, pa je, ustvari, istinski slikar svakodnevnog života. Jednom rječju, Tomislav Turkalj je likovni umjetnik.
   Već na njegovim najranijim crtežima olovkom, izvanredno ostvarenim valerima suptilno delikatne modulacije, ocrtana je izvanredno pogođena tematika i duhovna struktura sadržaja, što nedvojbeno govori da je upravo crtež fundamentalni supstrat Turkaljeve umjetnosti.
   U njegovom stvaralaštvu prisutna je i simbolika, što je posebno vidljivo na slici ”Moj grad” (ulje na platnu, 2005.). Na slici dominira čeona strana sarkofaga sa grbom Bihaća ispred kojeg zamišljena i sjetna sjedi djevojka. Tomislav Turkalj je sa ova dva simbola ispričao priču o historijsko-kulturnom naslijeđu grada Bihaća, njegovoj svevremenosti, neuništivosti, trajanju i mladosti.
   Samo tri godine kasnije Tomislav Turkalj se angažira na rekonstrukciji i isklesavanju replike devastiranog sakralnog spomenika, grobnice hrvatskih velikaša u Bihaću, iste one koju je u predstavljanju “svoga grada” oslikao u ulju. Zahvaljujući dobrom poznavanju crteža i anatomije Turkalj se odlučuje da se po prvi put okuša i u kamenu “bihacitu” te se uveliko prihvatio posla zahtjevne rekonstrukcije crteža i izrade replike sarkofaga sa devet reljefa. Sposobnost uočavanja i interpretiranja detalja, bila je presudna da se hrabro uhvati kamena “bihacita”, te uspijeva fascinantno isklesati repliku reljefa “Bihaćkog sarkofaga” koja je, kao monument, postavljena u staroj jezgri grada Bihaća, pokraj tornja crkve Sv. Ante Padovanskog. Za njega je, ustvari, klesanje u kamenu, predstavljalo crtanje u kamenu, pri čemu je olovku zamijenio dlijetom.
   Jednom rječju, eksponirane umjetnine Tomislava Turkalja, ali i cijelo njegovo likovno stvaralaštvo, predstavljaju besprijekornu likovnu (umjetničku) cjelinu i sadrže brojne vrijednosti, koje mu daju posebni i univerzalni karakter i značaj.
   To zadovoljstvo stvaranja koje se osjeti i doživljava u Turkaljevim djelima, nehotice, poput neke svijetle zvjezde vodilje, poziva nas na njegovo prenošenje u svijet naše svakodnevnice.
   Ovakve osjećaje i pobude pruža samo prava umjetnost.
   
               Doc.akad.slikar Ahmet IBUKIĆ - Ami

   **********************************************************************************************
... eksponirane umjetnine Tomislava Turkalja, ali i cijelo njegovo likovno stvaralaštvo, predstavljaju besprijekornu likovnu (umjetničku) cjelinu i sadrži brojne druge vrijednosti, koje mu daju posebni i univerzalni karakter i značaj.
     Pažljivi promatrači Turkaljeve umjetnosti, oni, koji u dubokom poniranju ostvaruju kreativni odnos, sasvim će sigurno osjetiti njezinu plemenitost i uzvišenost, rekao bih, finu pouku, osjetit će umjetnikov seriozni artizam, njegovu duhovnost, svojevrsnu originalnost i posebno dubinu njegovih osjećanja. Skrenuli bismo pažnju, prema osobnom opredjeljenju, na one radove, koji su posvećeni čovjeku, čovjekovom liku, dakle portretu, koji nekim svojim detaljima zalazi u "likovnu anegdotiku", ali, koji sasvim sigurno, ima dubine i karaktera.
      Uostalom, Turkaljev interes za portretno slikarstvo, pokazuje njegovu osobnu hrabrost, znanje i povjerenje u sebe, ali također i poznatu konstataciju da je čovjek oduvijek bio omiljen, ali ne i lako izvodiv, predmet umjetničke obrade i to, kao "emicionalno -psihološki imperativ, kao vladajuća "dominanta" u prirodi i najzad, kao "nešto" što posebno zanima sve umjetnike, ali također i gledaoca (ljude), jer u portretnom slikarstvu otkrivaju nešto posebno, zajedničko i vječno.
    Najkraće rečeno, Turkaljeva umjetnost nam "per directum" govori, da umjetnost nije neka zasebna, transcendentalna tvorevina, apstraktna, neuhvatljiva i daleka, nego da je djelo umjetnika, koji ju je stvorio zbog sebe, ali također i zbog ljudi, ili kako bi to rekao veliki francuski mislilac, filozof i esteta Romano Ingarden,"...ono što uzdiže, istinski umjetničko djelo iznad običnog artizma, to su ideja, umjetnikove emocije i njegova  obdarenost...".
   
            Prof. dr Krešimir IŽAKOVIĆ
 

Tomislav
TURKALJ

Member
ULUBiH,
 ULUUSK,

 
       
tomoturkalj@yahoo.com